Bliv funktionschef og chef for civil- og familieret ved Retten i Kolding

dato

En stilling som retsassessor indtil videre med funktion som chef i retsafdelingen (civil- og familieret) ved Retten i Kolding er ledig fra den 1. januar 2025 eller efter nærmere aftale.

Vi søger en funktionschef til vores retsafdeling, der med gode faglige, personlige og sociale kompetencer kan bidrage til at løse rettens spændende opgaver, og som kan indgå i et godt arbejdsmiljø ved Retten i Kolding.

Retten i Kolding er en af landets 24 byretter og er en del af Danmarks Domstole. Vi er en stor byret med ca. 100 ansatte fordelt på dommere, jurister, kontormedarbejdere, vagter, studentermedhjælpere og elever. Vi arbejder bl.a. med straffesager, civile sager, skifteret, fogedret og administration.

Vi arbejder hver dag på at leve op til Danmarks Domstoles mål og værdier, herunder at være en attraktiv arbejdsplads. Vi har travlt, men vi lægger vægt på et godt arbejdsmiljø med højt humør og god stemning. Vi ønsker at give den enkelte medarbejder mulighed for indflydelse for derigennem at skabe personlig og faglig udvikling til glæde for hele organisationen.

Retten i Kolding er beliggende bynært med 10 minutters gang fra banegården i flot natur ved siden af Kolding Å. Man kan parkere gratis ved bygningen.

Hvad tilbyder vi dig?
Vi tilbyder en funktionschefstilling for retsafdelingen med ansvar for afdelingens civile sager og familieretssager. Funktionschefen for civil og familie skal arbejde tæt sammen med funktionschefen for straffesager, og de to skal sammen med afdelingslederen i retsafdelingen fungere som afdelingsledelsen i retsafdelingen.

I retsafdelingen er der ud over de to funktionschefer og afdelingslederen en teamleder for straffeområdet, en faglig koordinator for civil og familie og ca. 30 dedikerede sekretærer, elever og studerende.

Funktionscheferne i retsafdelingen har i samarbejde med afdelingslederen det overordnede ansvar for

  • at sagsbehandlingen i afdelingen er af højeste kvalitet
  • at sagsbehandlingen i afdelingen er tilrettelagt således, at personaleressourcer udnyttes optimalt, og at afdelingen overholder fastsatte mål for berammelser og gennemløbstider
  • at udarbejde og gennemføre afdelingens handlingsplan i samarbejde med medarbejderne
  • at videreformidle informationer af både juridisk og ledelsesmæssig karakter
  • oplæring og vejledning af fuldmægtige under grunduddannelse på ansvarsområderne og vejledning og sparring med andre jurister tilknyttet afdelingen
  • at lægge strategier for kompetenceudvikling for afdelingens medarbejdere
  • at skabe et godt arbejdsmiljø og sikre en høj trivsel blandt afdelingens medarbejdere.
  • Deltagelse og afholdelse af møder med relevante eksterne grupper af interessenter og brugere, herunder anklagemyndighedens ledelse
  • Vejledning af kontorfunktionærer og øvrige jurister i afdelingen
Funktionschefen gennemfører desuden hovedforhandlinger i civile sager, straffesager og familieretlige sager efter nærmere drøftelse med retspræsidenten.

Funktionschefens juridiske opgaver afgrænses i forhold til dommerne af de til enhver tid gældende retningslinjer vedrørende dommernes sagstildeling, berammelser, ansvarsområder mv.

Kvalifikationer
Varetagelse af stillingen som funktionschef forudsætter juridisk kandidateksamen og særdeles gode faglige kvalifikationer.

Vi lægger desuden vægt på, at du

  • har relevant faglig erfaring knyttet til det kommende ledelsesområde
  • besidder gode lederegenskaber og måske har en lederuddannelse
  • har lyst til ledelse samt kontinuerlig udvikling og efteruddannelse inden for ledelse som fagdisciplin
  • er parat til at indgå i en samlet ledelse med stor personlig og faglig åbenhed og med fokus på behov i alle dele af organisationen
  • er parat til at træffe beslutninger af stor betydning
  • har veludviklede samarbejds- og kommunikationsevner
  • kan arbejde selvstændigt, har gennemslagskraft og udviser respekt og ordentlighed i din kommunikation og omgang med andre
Det er en fordel, hvis du har erfaring fra domstolene, men det er ikke et krav.

Ansættelsesvilkår
Stillingen er en retsassessorstilling i lønramme 36. Ansættelse sker på tjenestemandsvilkår.

Til stillingen som retsassessor er knyttet et personligt, stillingsmæssigt tillæg og for varetagelsen af funktionen som chef ydes et midlertidigt funktionstillæg. Den samlede løn i stillingen udgør for tiden 62.005 kr. pr. måned i aktuelt niveau (1. april 2024-niveau).

Pensionsbidraget af tillæggene udgør 17,1 pct.

Vil du vide mere?
Du er velkommen til at kontakte funktionschef i retsafdelingen, Peter Toftager, telefon 99686933.

Du kan også læse mere om Retten i Kolding på vores hjemmeside www.domstol.dk/Kolding eller om Danmarks Domstole på hjemmesiden www.domstol.dk.

Ansøgning
Stillingen søges elektronisk på www.domstol.dk under ”Job”.

Du skal vedhæfte curriculum vitae, indscannet eksamensbevis, der angiver karakterer og karaktergennemsnit, samt eventuelle udtalelser. Har du gennemført domstolenes grunduddannelse, en byretskonstitution i uddannelsesøjemed og/eller en landsretskonstitution skal du medsende udtalelse efter endt grunduddannelse, samt eventuelle udtalelser efter lands- og/eller byretskonstitution.

Din ansøgning skal være modtaget i rekrutteringssystemet senest den 29. november 2024.

Vi holder samtaler med udvalgte kandidater i uge 49.

Vi opfordrer enhver, der er interesseret og kvalificeret, til at søge stillingen uanset personlige forhold som alder, køn, race, etnisk tilhørsforhold mv.

Opmærksomheden henledes på, at en ansøger i medfør af tjenestemandslovens § 5, stk. 4, inden ansøgningsfristens udløb skriftligt kan anmode om, at oplysninger fra den ansøgerliste, der kan udleveres til ansøgerne efter tjenestemandslovens § 5, stk. 3, ikke gengives offentligt. I givet fald påføres ansøgerlisten et tavshedspålæg ved udlevering.

INFORMATIONER OM STILLINGEN:

- Arbejdspladsen ligger i:

Kolding Kommune

-Virksomheden tilbyder:

-Arbejdsgiver:

Domstolsstyrelsen, Amagerfælledvej, 2300 København S

-Ansøgning:

Ansøgningsfrist: 29-11-2024;

Se mere her: https://job.jobnet.dk/CV/FindWork/Details/6149196

Data er automatisk hentet fra eksterne kilder, herunder JobNet.
Kilde: JobNet