Danskerne er blevet vilde med at klatre, og hos Friluftsland i Kolding er salget af klatreudstyr fordoblet fra 2021 til 2023.
Klatresporten har i mange år været en nichesport i Danmark, men det er ikke tilfældet længere. Det oplever man hos Friluftsland i Kolding, hvor salget af klatreudstyr er fordoblet fra 2021 til 2023.
– Folk i Kolding og omegn er blevet bidt af klatring på en måde, der ikke kan sammenlignes med andre outdoor- eller udendørssportstrends, vi har set gennem tiden, lyder det fra Tuan Anh Nguyen, der er butikschef i Friluftsland i Kolding.
– Det er nemt at komme i gang med klatringen, og det eneste, du skal bruge på lave klatrevægge – det man også kalder bouldering – er et par solide klatresko. Derfor er det selvfølgelig også dem, vi har solgt flest af, men vi har også andet sikkerhedsudstyr som for eksempel seler, reb, slynger eller hjelme, som vi har solgt lang flere af det seneste år, end for bare et par år siden, tilføjer Tuan Anh Nguyen.
Fanger der, hvor man ellers slipper
Ifølge tal fra Idrættens Analyseinstitut falder deltagelsen af idræt i foreningsregi, når man går fra barn til teenager og ung.
Hvor hele 82 procent af de 7-12-årige dyrker deres sport i en forening, falder det til 69 procent blandt de 13-15-årige, og til 46 procent hos de 16-19-årige. Spørger man Dansk Klatreforbund, hvor medlemstallet er vokset med ti procent det seneste år, ser billedet helt anderledes ud,
– Typisk starter man med klatringen i de tidlige ungdomsår eller studieår, som ellers er de tidspunkter, hvor mange har svært ved at fastholde en sport. Her kan klatring noget særligt ved den sociale kultur, der er en del af den. Når man har klatret, holder man en lille pause og taler med de andre om, hvordan det gik. På den måde er halvlegssnakken en del af det, der sker på gulvet til klatring, forklarer Henrik Roca Stephansen, der er konsulent i Dansk Klatreforbund.
Her spår man, at kulturen med en børnetræner, som man kender det fra andre sportsgrene, vil give klatringen en ekstra bølge i takt med, at mange unge klatrere selv får børn og ønsker at se dem afprøve sporten.
Vil du prøver kræfter med klatring i Kolding, er der flere muligheder blandt andet hos Kolding Klatreklub og GoMonkey Kolding.
Friluftsland har siden 1980 forhandlet kvalitetsudstyr til outdoorlivet og er i dag en landsdækkende kæde med 12 forretninger. Virksomheden er ejet af den svenske koncern Fenix Outdoor, der blandt andet ejer det kendte mærke Fjällräven. Læs mere på Friluftsland.dk