For mange er det svært at finde ud af, hvordan man skal gribe jobsøgningen an. Der er mange ting, man skal have styr på, og det kan være en lang og sej proces. Men der findes heldigvis nogle gode råd, som kan gøre jobsøgningen lidt nemmere. Læs med her og få inspiration til din jobsøgning.
Brug en professionel platform under jobsøgningen
Når man er på jagt efter sit kommende job, kan det være en stor fordel at benytte sig af en professionel og digital platform. På den måde kan man nemlig sikre sig, at man fanger de rigtige virksomheder, og derudover kan man også være sikker på, at ens CV bliver set af de helt rigtige personer. Det kan eksempelvis være Candeno - Jobsøgnings- og karriereplatform for både brugere og rådgivere, hvor man blandt andet kan få hjælp til sit CV og sin ansøgning, og hvor man også får adgang til en god jobdatabase. Samtidig er der mulighed for at deltage i et hav af webinarer og meget mere.
Deltag i webinarer og kurser under jobsøgningen
Når man er i gang med at søge job, kan det være en god idé at deltage i webinarer og kurser. På den måde kan man holde sig opdateret på ny viden og samtidig få et godt netværk. Det er altid en fordel at have et stærkt netværk, da man aldrig ved hvem, der kan hjælpe én med et job. Derudover kan det også give én nogle gode input til ens jobsøgning, ligesom det kan være nyttigt i forhold til sin ansøgning og CV. På mange af webinarerne og kurserne lærer man nemlig også, hvordan man skriver en god ansøgning og et godt CV.
Brug tid og energi på både ansøgning og CV
Når man skal søge et nyt job, er det nemlig utrolig vigtigt at have en god ansøgning og et godt CV, fordi det giver det første billede af ansøgeren. I en ansøgning skriver man blandt andet, hvem man er, og hvorfor man gerne vil have lige netop den stilling. Det giver arbejdsgiveren et indtryk af ansøgeren, og om man har de kompetencer, der skal til for at kunne varetage stillingen. Når det kommer til CV'et, er det her arbejdsgiveren kan se ansøgerens tidligere jobs og erfaringer. Dette giver ham eller hende et overblik over ansøgerens kompetencer, og om man har de nødvendige kvalifikationer. Det kan desuden være en god idé at bruge tid på at formulere sine tidligere jobs på en måde, så de passer til den stilling, man søger - på den måde viser man arbejdsgiveren, at man har tænkt over, hvilke egenskaber der matcher bedst med stillingen.