SDU og Kolding Kommune samarbejder om et akademi for bæredygtighed, der sætter fokus på den bæredygtige by. Det skal der komme konkrete idéer ud af - bl.a. til en bæredygtig opgradering af pladsen ved Klostergården i Kolding.
Hvordan skal vi kombinere bæredygtighed og byudvikling i fremtiden? Det er et af de spørgsmål, 35 studerende fra SDU og andre universiteter i Europa kommer til at beskæftige sig med i en uge fra 27. juni.
De 35 studerende har meldt sig til at deltage i et såkaldt bæredygtighedsakademi. 27 af dem er studerende ved SDU og kommer fra et bredt udsnit af fakulteterne.
Otte kommer via den europæiske universitetsalliance EPICUR. Og da en del studerende fra SDU også er internationale, bliver det et internationalt akademi med deltagere fra bl.a. Danmark, Frankrig, Polen, Tyskland og Østrig.
Det er anden gang, SDU gennemfører akademiet, men det er første gang, det finder sted i Kolding og i tæt samarbejde med en kommune.
"I Kolding Kommune har vi et stort fokus på bæredygtighed og arbejder allerede med bæredygtig byudvikling og med designtænkning, som er en innovationsmetode, de studerende også bliver præsenteret for."
"Akademiet er en måde at få afprøvet et tættere samarbejde mellem kommunen og de universitetsstuderende, som jeg forventer mig meget af. Kun ved at koble ny viden og praksis kan vi finde nye bæredygtige løsninger på vores udfordringer," vurderer kommunaldirektør Thomas Boe.
Tværfaglig idégenerator
Chief Advisor Flemming Bridal Rasmussen er ansvarlig for bæredygtighedsakademiet for SDU. Han glæder sig over, at deltagerfeltet er internationalt, og at det fordeler sig på tværs af fakulteter og uddannelser. Der er f.eks. ingeniør-, medicin-, økonomi-, kommunikation-, og designstuderende.
"Vi kan se, at fremtidens bæredygtige by optager mange unge på tværs af landegrænser og på tværs af fagene. Det er glædeligt, for det er netop det, at vi bringer de forskellige forståelser sammen både fagligt og internationalt, der skal være med til at løse fremtidens udfordringer."
"Og her i akademiet kan vi også få værdifulde input fra andre lande end Danmark," forventer Flemming Bridal Rasmussen.
En af dette års deltagere er Jens Vormslev Lennert, der studerer bygningsteknik på SDU TEK i Odense.
"Jeg var også med sidste år, og jeg oplevede, hvor befriende det er at være sammen med ligesindede, som også tænker på bæredygtighed."
"Ligesindede spørger ikke ”hvorfor?” – de spørger ”hvordan?”. Der var altså en opbakning til at tænke i bæredygtige løsninger, som var rar. Og når man arbejder tværfagligt, er det meget nemmere at tænke nye tanker. Det bliver en idégenerator," mener Jens Vormslev Lennert.
Insta-værdigt bymiljø
Idéer er der også brug for på bæredygtighedsakademiet i Kolding i år. Akademiet bliver bygget op omkring tre cases, der alle kalder på bæredygtig idéudvikling. Fælles for de tre cases er, at det er udfordringer, som Kolding Kommune skal have løst. Det er altså alvor, når de studerende kaster sig over dem.
Og der er forventninger fra case-ejerne om, at de får brugbare input til det videre arbejde fra de 35 studerende.
Som eksempel kan nævnes den ene case, der handler om, hvordan man kan skabe nye midlertidige rammer på den lille plads midt i Kolding, der ligger mellem Klostergården og byens skaterbane.
Det var tidligere en grusbelagt p-plads. Men nu er bilerne fjernet fra området, og menneskene skal i centrum. Landskabsarkitekt Thomas Thinghuus fra Kolding Kommune er case-ejer og ser frem til at få de studerendes tværfaglige indsigter og gode idéer på banen.
"Vi skal have tilført pladsen noget unikt, som kan give flere muligheder for dem, der bruger pladsen og den del af byen. Her ligger skaterbanen, der er caféer og idrætsklubber. Hvordan kan vi opgradere arealet bæredygtigt, så de meget forskellige aktører kan bruge det?"
"Og hvordan får vi tilført pladsen et særligt design, som måske endda kan blive et vartegn for Kolding? Et sted, som folk vil fotografere og poste på de sociale medier. Det glæder jeg mig til at få input til," pointerer Thomas Thinghuus.
Bæredygtighedsakademiet slutter fredag 1. juli med, at de studerende fremlægger deres idéer for case-ejerne, og at borgmester Knud Erik Langhoff og prorektor Sebastian Mernild overrækker diplomer til de studerende i Rådhussalen.