Når livet er svært, sætter det ofte sine spor på tandsættet, men mange udsatte danskere undgår bevidst tandlægestolen. Hos Værestedet Folkekøkkenet i Kolding har et samarbejde med tandlægen.dk gjort en stor forskel for borgerne på varmestuen.
– Mange mennesker lider af tandlægeskræk, men blandt udsatte borgere er den større end hos de fleste. Det er ikke kun på grund af regningen, men også fordi mange tidligere har haft dårlige oplevelser og følt sig negligeret i sundhedssystemet.
Sådan lyder det fra Louise Marcher. Hun er socialrådgiver hos Værestedet Folkekøkkenet i Kolding, der siden 1996 har arbejdet for at hjælpe udsatte koldingensere gennem tilværelsen med sunde måltider, tøjvask og varme bade. Siden 2020 har varmestuen samarbejdet med tandlægen.dk i Kolding om tage sig af borgernes tandproblemer, og det viste sig fra første aftale at være et godt match.
– Jeg stod med en mand, der havde akut behov for hjælp hos en tandlæge, og så ringede jeg til tandlægen.dk. Under en time senere tog de imod os, og da vi gik hjem igen, græd han af glæde, fordi han følte sig set af personalet, der mødte ham, hvor han var. Den dag fik han ordnet tænderne, men for ham handlede det om meget mere end mundhygiejne, siger Louise Marcher.
Samarbejdet har betydet, at flere udsatte, end der kan tælles på to hænder, i dag går uden tandpine og tandlægeskræk, og det glæder Amela Karabeg, der er klinikchef hos tandlægen.dk i Kolding.
– Det er ikke uvant for os at møde skepsis hos patienter, der tidligere har haft dårlige oplevelser hos tandlægen eller i sundhedssystemet generelt. Når det drejer sig om udsatte borgere, handler det om at tage ekstra godt hånd om patientens behov, og det er vi naturligvis opmærksomme på, når de ringer fra Folkekøkkenet. Samarbejdet er enormt meningsfuldt, og personalet fra værestedet er dygtige til at håndtere både det menneskelige og det praktiske, siger Amela Karabeg.
Det bedste alternativ til gratis tandlæge
Netop de praktiske omstændigheder afholder mange udsatte fra at opsøge tandlægen – for hvordan laver man en aftale hos klinikken, når man ikke er i stand til at betale for behandlingen?
– De mennesker, det drejer sig om, har ikke midlerne til at betale tandlægeregningen. Vi hjælper de udsatte til klinikken, hvor vi får et overslag på behandlingen, som vi efterfølgende søger en enkeltydelse for hos kommunen, og det betyder, at borgeren intet skal betale på stedet. Den ordning støtter tandlægen.dk op om, for vi stoler på hinanden, og de ved, at vi efterfølgende finder en løsning. Det er det bedste alternativ til gratis adgang til tandlæge, siger Louise Marcher.
Håber flere tager ordningen til sig
For de udsatte koldingensere gør samarbejdet mellem Folkekøkkenet og tandlægen.dk både en forskel for tandsættet og psyken. Louise Marcher håber, at flere vil finde inspiration i ordningen og tage hånd om udsatte danskere.
– Det er afgørende for alle mennesker at blive mødt med værdighed og respekt. Mit håb er, at flere finder smilet igen – det kræver bare en smule hjælp og en rar tandlæge, siger Louise Marcher.
Tandlægen.dk står i dag bag 45 klinikker fordelt over hele Danmark med mere end 340 behandlere og mere end 800 medarbejdere i alt. www.tandlægen.dk